St. Janskruid en HPU?

Dit HPU forum wordt gebruikt voor "thema conferenties" over HPU. Dit forum is ALLEEN open voor Dr. Kamsteeg, van het KEAC, voor anderen is dit forum GESLOTEN.
sister
Ervaren met het forum

St. Janskruid en HPU?

Berichtdoor sister » Wo Jun 25, 2003 6:53 pm

Dag dr. Kamsteeg,
Ik heb nog een vraag. Kan ik i.p.v. Amitriptyline, onbezorgd St.janskruid gaan gebruiken als ik HPU heb?

Vr.gr. TR. Visser
Samen staan we sterk!
Groeten van sister.

Dr Kamsteeg (KEAC)
Ervaren met het forum

Berichtdoor Dr Kamsteeg (KEAC) » Do Jan 29, 2004 8:11 am

Bij oudere HPU-ers wordt een beeld van schildklieronderactiviteit gevonden, terwijl meestal in het bloed normale waarden voor FT3 en FT4 gevonden worden. De TSH is vrijwel altijd kleiner dan 2 IU/ml. De schildklier maakt echter maar 15% de totale hoeveelheid schildklierhormoon aan. Er zijn weefsels die volledige afhankelijk zijn van hun eigen hormoonproductie zoals hersenen, vetweefsel, lever en voortplantingsweefsel. De lage hormoonproductie lokaal is o.a. verantwoordelijk voor een verminderde vruchtbaarheid, depressiviteit, inslaapproblemen en gewrichtsklachten.

In de urine zien we drie groepen optreden een groep met een verlaagde T3 en T4 productie. Deze groep reageert heel goed op het verstrekken van schildklierhormoon.

Een groep met een verlaagde T3 en een normale T4. Deze reageren heel goed oporthomoleculaire productie die de conversie van T4 in T3 verbeteren. De laatste groep heeft een extreem verhoogde T4 en T3. Meestal gaat het om waarden van 5-20 keer normaal. Deze personen zijn vaak ernstig en chronisch ziek.

De recenste onderzoeken wijzen uit van bepaalde secundaire plantenstoffen een belangrijke rol in spelen in deze oorzaak. Voor deze stoffen uit gierst is dat inmiddels aangetoond. Als gevolg hiervan zijn we terughoudender geworden met het gebruik van producten op bais van plantenextracten zoals hypericum.

Wanneer er sprake is van depressiviteit zou een 24 uurs urine-onderzoek naar T3 en T4 zeker op zijn plaats zijn. Wanneer hieruit verhoogde waarden komen zou ik zeker geen Hypericum gebruik overwegen.

J. Kamsteeg

Terug naar “Themaconferentie HPU (gesloten)”