werking pijnstillers

Dit HPU forum wordt gebruikt voor "thema conferenties" over HPU. Dit forum is ALLEEN open voor Dr. Kamsteeg, van het KEAC, voor anderen is dit forum GESLOTEN.
Caroline (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 620
Lid geworden op: Zo Nov 04, 2001 3:00 am
Locatie: Tilburg
Contact:

Berichtdoor Caroline (therapeut) » Vr Okt 18, 2002 11:14 am

Een vraag van een patiënte van mij met HPU die momenteel in het ziekenhuis ligt en niet zelf kan reageren.



Een jaar of 10 geleden nam ze wel eens paracetamol als ze hoofdpijn had. Dat werkte dan vaak al binnen een half uur. Ze had er maar 2 of zo per jaar nodig, weinig dus.

Een jaar of 5 geleden kreeg ze migraine. En toen merkte ze dat paracetamol niet meer hielp. Ze is toen overgestapt op Ibuprofen. De eerste Ibuprofen helpt eigenlijk niet of nauwelijks. De tweede helpt wel, maar pas na een paar uur. De werking van Ibuprofen heeft ze uitgetest bij hevige kiespijn. Toen bleek ook dat de pijnstiller pas na ongeveer 2 1/2 uur begint te werken.



Haar vraag is:

Kan het dat er meer Ibuprofen nodig is dan vroeger voor het werkt?

En de vertraagde werking, heeft dat met de lever te maken?

Wat betekent het en moet ze iets doen, bijvoorbeeld ontgifting?



Namens haar: bedankt



Caroline van Dommelen

Dr Kamsteeg (KEAC)
Ervaren met het forum
Berichten: 48
Lid geworden op: Wo Sep 11, 2002 3:00 am
Locatie: Weert
Contact:

Berichtdoor Dr Kamsteeg (KEAC) » Di Okt 22, 2002 9:27 am

Binnen HPU vindt twee fenomenen:

De beperkte levercapaciteit verwege de verminderde productie van heem.

Wanneer een medicijn wordt ingenomen en het gaat om de werkzame verbinding dan zal een steeds hogere concentratie in het bloed worden bereikt en na enkele dagen ontstaan er bijwerkingen. De meeste HPU-patiënten vertellen u dat ze minder nodig hebben van een medicijn.

Moet het medicijn eerst omgezet worden in de werkzame stof, blijft de therapeutische werking uit en krijgt de patiënt na enkele dagen last van bijwerkingen als gevolg van de ophoping van de voorloper van het medicijn.



Bij patiënten die langdurig een bepaald medicijn hebben ingenomen, maar ook bij rokers, of beroepshalve, tapijtleggers, dakbedekkers, schilders ontstaat er een zogenaamde geinduceerde lever. Hierbij werkt de eerste fase veel te snel.

Wanneer we nu een medicijn geven en het is de werkzame stof, wordt deze te snel afgebroken en bereikt het amper de therapeutische werking. De patiënt heeft veel meer nodig van het medicijn en kan bijwerkingen ervaren van de omzettingsproducten.

Met het medicijn in het lichaam worden omgezet in de werkzame stof dan worden veel te hoge werkzame concentraties bereikt en wordt de patiënt ziek van het medicijn.


Terug naar “Themaconferentie HPU (gesloten)”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron