Fructosamine en HPU

Dit HPU forum wordt gebruikt voor "thema conferenties" over HPU. Dit forum is ALLEEN open voor Dr. Kamsteeg, van het KEAC, voor anderen is dit forum GESLOTEN.
Tamara
Nieuw in dit forum

Fructosamine en HPU

Berichtdoor Tamara » Ma Okt 14, 2002 1:44 pm

Geachte dr. Kamsteeg,

Ik las ergens iets over fructose, ik geloof in Fit met voeding dat ik toegezonden kreeg. Ik snap daar niet zoveel van. De uitslag van de fructosamine test was bij mij nog onder de 290 maar wel hoog. Ik heb toen in het ziekenhuis aanvullend onderzoek laten doen, maar er kwam geen diabetes uit. Betekent dat nou dat ik wel bijna diabetes heb? Of betekent dat nou dat ik geen fructose verdraag en dus geen fruit mag eten? Kunt u hier iets meer over zeggen?

Bedankt voor het antwoord.

Tamara

Dr Kamsteeg (KEAC)
Ervaren met het forum

Berichtdoor Dr Kamsteeg (KEAC) » Di Okt 22, 2002 7:26 am

Bij HPU-patiënten wordt fructose (vruchtensuiker) minder snel omgezet in glucose. De gevolgen zijn een ophoping van fructose-1-fosfaat en een sterke vermindering van ATP, een stof die een rol speelt bij de vorming van pyridoxaal-5-fosfaat uit vitamine B6.

Bij een hoge waarde in de fructosamine test blijkt dat een groot deel van de suiker in het bloed fructose is. Dit duidt niet op diabetes, maar kan er wel gemakkelijk toe leiden. Elke keer als u vruchtensuiker eet zal de suikerspiegel zeer snel gaan dalen. Fructose wekt namelijk wel een insuline-respons op en dat doet de glucose versneld de cel binnentreden.

HPU patiënten met diabetes zijn vaak moeilijk in te stellen, vanwege dit verschijnsel. Aangezien insuline geactiveerd/geinactiveerd wordt met glutathion, kan in deze fase van de ziekte het gebruik van bijvoorbeeld 50 mg glutathion voor een korte periode (maand) wonderen doen.

In de nascholing voor artsen op 12 november a.s. zullen we hier meer aandacht aan besteden. Tevens zal er medio 2003 een instructie voor de patiënten verschijnen.

Terug naar “Themaconferentie HPU (gesloten)”