Keel allergie

Je kan je, als je dat wilt, via dit HPU forum aan de anderen voorstellen. Vertel over je klachten, hoe je precies hebt ontdekt dat je HPU had en wat de gevolgen waren voor jezelf en je omgeving. Jouw ervaringen kunnen anderen helpen hoe ze HPU kunnen herkennen.
Mysteryx
Bekende op het forum

Keel allergie

Berichtdoor Mysteryx » Za Mar 31, 2012 2:34 pm

Hallo,

Ik vroeg me af of het ook bij hpu past, dat je regelmatig lasth eb van een zere slokdarm/keel na het eten. Geen buikpijn verder maar wel pijn daar.

AnneM
Ervaren met het forum

Berichtdoor AnneM » Zo Apr 01, 2012 1:41 pm

Ik had altijd keelpijn na het eten van spinazie, als ik er geen gekookt ei bij eet. Dit zou met ijzer te maken kunnen hebben. Maar verder heb ik daar geen last van.

Floggi
Bekende op het forum

Berichtdoor Floggi » Wo Apr 11, 2012 10:58 pm

Ik denk eerder dat je gevoelig bent voor het oxaalzuur dat in spinazie zit. Een andere mogelijkheid is dat je reageert op de hoge gehalten aan nitraat in spinazie, maar zo'n reactie komt heel weinig voor, dus ik houd het eerder op oxaalzuur.

Op het ijzer zul je niet reageren. In spinazie zit niet bijzonder veel ijzer. Het verhaal dat er zoveel ijzer in spinazie zou zitten, berust op een meetfout: ooit heeft iemand het ijzergehalte van een heleboel voedingsmiddelen gemeten. Bij spinazie heeft hij de komma verkeerd gezet, zodat hij een tien keer te hoog ijzergehalte noteerde. Zijn resultaat (tien keer te hoog dus) is daarna steeds gekopieerd, zonder dat iemand het ooit controleerde.

Pas een jaar of 15 geleden besloot iemand om die waarden te controleren, en toen werd de fout ontdekt. Maar intussen was het verhaal over het hoge ijzergehalte al een eigen leven gaan leiden.

Spinazie bevat dus niet bijzonder veel ijzer. Wel heel veel oxaalzuur. Dat is het spul dat er ook voor zorgt dat je tanden zo apart aanvoelen als je net spinazie hebt gegeten.

Terug naar “Jouw verhaal en discussie forum - HPU”