heel veel vragen over HPU

Je kan je, als je dat wilt, via dit HPU forum aan de anderen voorstellen. Vertel over je klachten, hoe je precies hebt ontdekt dat je HPU had en wat de gevolgen waren voor jezelf en je omgeving. Jouw ervaringen kunnen anderen helpen hoe ze HPU kunnen herkennen.
Grace2
Nieuw in dit forum

heel veel vragen over HPU

Berichtdoor Grace2 » Zo Mar 11, 2012 3:10 am

Beste Gonny (en mede forummers),
Ik heb begrepen dat ik via deze weg mijn verhaal kan doen en om advies kan vragen?
Ik stel me eerst even voor. Ik ben Grace, 48 jaar en heb een lieve man en 2 kids (jongens 15 en 18 jaar).
Ook heb ik het geluk dat zij er altijd voor me zijn en zo veel geduld met mij hebben als ik wéér eens niet in orde ben. En dat komt nogal eens voor!
Een verslag van de afgelopen 14 jaar;
1998; diagnose?? Fibromyalgie (weke-delenreuma)
2000; onrustige hormonen-baarmoeder(curetage)
Moet weer aan de pil om het ‘rustig’ te houden
2001; verergerde buikklachten(darmen- waar ik altijd al last van had)
2002; eindelijk! Buikklachten komen door lactose-intolerantie
Streng dieet/stoppen met de pil (zit lactose in)
Nu begint de ellende pas goed Lijkt of mijn lichaam de hormonen van de pil mist?
Ik word zieker en zieker. Heb aldoor een soort van ‘aanvallen’?
2002; opnieuw bezoek aan reumatoloog(veel pijnen). Na bloedtest blijk ik geen fibro te hebben
maar adviseert zij mij de hormonen na te laten kijken?
2003 jan; Via de site lees ik over HPU en besluit een test te laten uitvoeren. (uitslag 0,9)
2003 maart; Erasmus - endocrinoloog. Bloedonderzoek wijst uit; diabetes- curven en tabletten
2003 juni; endocrinoloog- Bloedonderzoek- toch geen diabetes, het is de overgang!
2004; endocrinoloog- Bloedonderzoek- leververvetting! Echo lever= verder goed
2005; nog steeds erg beroerd, terug naar endocrinoloog. Bloedonderzoek- het zijn de bijnieren?
2005/2006; 2x opname erasmus voor onderzoeken- medicijnen voor de bijnieren
Wordt hier zieker van dus stoppen! Weer aanmodderen
2007;hormoonschommelingen? knobbels in de borsten- heel veel cystes
Mag geen hormoontherapie
2008; huisarts vindt mij blijkbaar ”zielig” en ik moet aan de anti-depressiva
2009 februari; Gaat iets beter maar wordt erg dik! ‘aanvallen’ blijven maar ik raak niet zo in paniek
2009 september; Heb weer een terugval. Ben bij de Weight watcher’s begonnen. Moet kilo’s kwijt.
Ik weeg 77 kilo/lengte 1.76 en ben kortademig.
2010 maart;Spoedeisende hulp- gyneacoloog- heftige menstruatie’s- vleesbomen
2010; stop met anti depressiva i.v.m. bijwerkingen
2010;weer endocrinoloog. Voel me weer erg ziek. Bloedonderzoek- wéér de leververvetting, terwijl
ik geen druppel alcohol kan verdragen!
Advies; eetpatroon omgooien- Atkins dieet- weinig koolhydraten/meer eiwitten en goede
vetten. Krijg in de eerste weken veel ’ aanvallen’ en begrijp dat dit hypo’s zijn?
Het werkt wel. Ik val 10 kilo af en heb veel minder hypo’s.
2011 maart; Heb weer veel last van de hormoonschommelingen/heftige menstruatie’s
2011 sept; erg beroerd (maag-darmklachten)/hoge buikpijn. Veel gewichtsverlies.
Endocrinoloog- heb ik soms galstenen? Echo- inderdaad galstenen
2011 okt; huisarts- pijn op de borst en benauwd/ direct bloed prikken
2 uur later- Spoedeisende hulp!!! waarden Longembolie verhoogd??
Gelukkig geen embolie, men denkt een longvliesontsteking?? Medicijnen mee en naar huis
Zieker en zieker! Reactie op medicijnen= stoppen.
Week later weer huisarts- aanvraag maagonderzoek .Omeprazol 40 mg

2011 dec. Controle longarts (na Spoed in okt.!)+ longfunctietest= goed
in jan 2012 nog histaminetest
2012 jan; maag/dunne darm onderzoek- maag is oké/ wel chronische darmontsteking
Geeft dat dan die hoge buikpijn of zijn het galaanvallen?
2012 jan; longfunctie-histaminetest- al heel snel tijdens test benauwd- Ik heb astma!!!
Krijg 2 puffers (Foster=corticisteroiden)+ ventolin
Na 1 week gebruik heb ik mijn 1e echte astma aanval! Schrikken!!!!
Meteen gestopt- overgevoelig voor een stofje dat erin zit??
Krijg een ander middel op poeder basis/ dit kan niet want er zit ….lactose in!!!!

Ik wordt er gek van! Krijg weer ‘aanvallen’. Homeopaat denkt dat ik op dat moment erg lage bloeddruk heb. Moet tijdens aanval gaan meten.
Wat blijkt?!! Een bloeddruk van 177/112.
Dit is al vaker geconstateerd bij de huisarts maar na 3x meten in de dagen daarna zakte het altijd weer tot normale waarde. Heeft met de hormonen(cyclus) te maken.
Ik maak me behoorlijk ongerust want hart- en vaatziekten komen in de familie voor.
Maar de dokter kijkt me alleen maar aan of ik niet wijs ben.
Per toeval kom ik in mijn papieren de HPU testuitslag tegen en ga de site maar weer eens op.
Ik besluit het boek te gaan lezen en kan via marktplaats een exemplaar bemachtigen.
(Het heeft dus zo moeten zijn) Volgens mij is het kwartje gevallen. Maar nu de vraag;
Hoe kom ik aan goede begeleiding in dit proces?
Ik leg het aan mijn homeopaat voor. Hij is er niet echt van overtuigd want mijn waarde is laag (0,9)
en verwacht dat ik er niet echt veel van zal opknappen.
Ik loop nu voor een sessie acupunctuur bij hem en heb hem afgelopen week gevraagd voor de Depyrrol omdat ik het graag wil proberen. Wel kreeg ik de kinderdosering omdat ik zo overgevoelig
reageer op alle medicijnen/middelen en ik ook zit met de angst- en paniekaanvallen.
Vraagje;
Kan Depyrrol samen met de omeprazol?
Ik slik ook Axium vrouw en Mineral Max. Krijg ik zo niet te veel binnen?
En hoe zit dat met koper? Ik lees dat te veel koper het zink afbreekt?
Is depyrrol in dit geval wel goed voor mij of moet ik het op een andere manier binnen zien te krijgen?
Ik heb vandaag, de 2e dag Depyrrol, veel ‘aanvallen’ gehad, werkt het ook op de bloedsuikers?
Ik ben nog erg onzeker of ik dit wel zomaar kan doen, zeker omdat ik me vandaag behoorlijk *** voel! :( Mijn gevoel zegt dat ik misschien een histamine test (KEAC) moet laten doen? En hoe werkt dat dan?

Ik hoop dat dit lange epistel jullie er niet van weerhoudt het te lezen. Het is dat ook 14 jaar ellende en aangezien ik nergens binnen de reguliere geneeskunde het begrip heb mogen ontvangen en afgeschilderd wordt als een ‘zielig kneusje’ bij wie het ‘tussen de oren’ zit, ben ik al heel blij jullie verhalen te lezen en daar herkenning in te vinden.
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen en misschien de nodige adviezen hebben? :)
Ik ben benieuwd en wacht af.
Voor nu groetjes van mij. Grace

AnneM
Ervaren met het forum

Berichtdoor AnneM » Di Mar 13, 2012 11:43 am

hallo Grace,
Jeetje, wat een verhaal. Ik hoop dat er gauw iemand is die je verder kan helpen.
Ik heb zelf ook meer last van de hypogyclemie sinds ik met de behandeling van de HPU ben begonnen. Ik weet niet of dat hetzelfde is als wat jij met de aanvallen bedoelt. Bij mij uit het zich in duizeligheid, zowel als ik nodig moet eten of als ik net heb gegeten juist. En ik heb erg last van oorsuizen, dat dan ook verergert, het wordt 'electronischer' anders kan ik het niet omschrijven.
Wat in elk geval erg belangrijk is, is dat je regelmatig (en dan wat kleinere hoeveelheden) eet, suikervrij en gezien je darmklachten misschien ook wel glutenvrij.

Omeprazol staat niet op de lijst met medicijnen die slecht zijn voor mensen met HPU/profyrie.
Dit is de link daarnaartoe: http://porphbook.tripod.com/UnsafeDrugs2.html

Veel succes en sterkte Grace!
Anne

Grace2
Nieuw in dit forum

Berichtdoor Grace2 » Di Mar 13, 2012 4:36 pm

Hallo Anne,

Bedankt voor je reactie. Ja , wat een 'story' hè.
Wat jij zegt over oorsuizen; IK heb al een aantal jaar last van bromtonen
aan een kant. Het lijkt wel of er constant een vrachtwagen staat te draaien! Zelfs als je lekker in je bed ligt. Echt om gek van te worden.
Heb al een paar keer een gehoortest gehad. Blijkt dat ik toch een beetje moeite heb met de hele hoge tonen, dus moet nu elk jaar voor een test. Het kan eventueel ook nog van een (ver) hoogde bloeddruk komen.
Heb je dit al eens na laten kijken? Misschien is dat het probleem bij jou?
Ben net terug van alweer een acupunctuur behandeling. Met electroden, deze keer.
Moet zeggen dat ik daar bijna lig te slapen! Het voelt goed en tot een aantal dagen erna voel ik me een stuk beter. Dus we zitten eindelijk eens een beetje in de goed richting???
Ben begonnen met depyrrol, misschien heeft dat er ook mee te maken?
Heb papieren meegekregen voor een histaminevrij dieet. Daar zit waarschijnlijk een van de "boosdoeners". Ga me daar eens even in verdiepen. Dat het bij mij veel met de voeding te maken heeft blijkt nu wel duidelijk te zijn. Daar kun je behoorlijk 'angstig'van worden. Mijn lichaam slaat als het ware 'op hol' met als reactie de angst-en paniekaanvallen.
Het lijkt heel logisch alleen jammer dat "reguliere vakmensen"?! hier geen kaas van hebben gegeten.
Ik hou je op de hoogte. :D :lol:

Groetjes, Grace

Gonny † (therapeut)
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Gonny † (therapeut) » Do Mar 15, 2012 7:33 pm

Hallo Grace,

Wat een dramatisch ziekteverloop.
Wat me ook opvalt in je verhaal is dat er wel heel serieus met je verhaal omgegaan wordt en uitgebreid onderzoek gedaan wordt. Of je hebt een heel goede huisarts of je zit er zelf bovenop.
Er is beslist heel veel mis met je hormonaal systeem. Helaas staan de ontwikkelingen hierin nog in de kinderschoenen.
Wat zijn je belangrijkste klachten?

Grace2
Nieuw in dit forum

Berichtdoor Grace2 » Do Mar 15, 2012 10:48 pm

Hallo Gonny,

Leuk van je te horen.
Tja, het is een heel epistel. Helaas heb ik een huisarts die me niet echt serieus neemt en me vaak aan kijkt of ik wel helemaal in orde ben in de bovenkamer. Zoals zoveel patienten met "vage" klachten wordt het al heel snel gegooid op de psychische kant. Nou, en daar kan ik over meepraten hoor!
Tot zelfs de psychiater aan toe! En die wilde me alleen maar helpen als ik de anti depressiva door bleef slikken. Mijn lichaam gaf aan dit niet te kunnen verdragen en daarom ben ik er mee gestopt.Later zei mijn psycholoog dat ik erg veel last van bijwerkingen had!
Al met al bleek ik helemaal geen psychische patient te zijn! heb wel geleerd grenzen te stellen voor mezelf. Ben uiteraard ook een perfectionist.
Ik heb veel klachten van onrust, zeer gevoelige maag(omeprazol) en darmen(chronische darmontsteking), ben een lactose-patient (en wie weet wat al niet meer!), veel last van wisselende suikerspiegels(hypoglycemie),heb heel veel last van 'overgevoeligheid' voor voeding, pollen én medicijnen, benauwdheid en neusverstopping, heb blijkbaar astma(na histaminetest), duizeligheid, hoofdpijn, oogproblemen(alles gaat te "snel"), raar in mijn hoofd, hoge buikpijn(gal-en leverproblemen), hartkloppingen en periodes met hoge bloeddruk(170/110), vaak spier-en gewrichtspijn, extreme vermoeidheid.
Is het genoeg denk je? Ik krijg nu acupunctuur bij de homeopaat omdat de huisarts me maar laat aanmodderen. Het feit dat ik al zoveel in ziekenhuizen ben geweest kom omdat ik het uitgezocht wil hebben. Zoals in het boek over HPU al staat aangegeven gaan we als zieke patienten 'shoppen" omdat we zoekende blijven wat we nou mankeren. Ik ben dus ook zo'n patient die voelt dat er iets niet in orde is en in zichzelf blijft geloven. Ik begrijp best dat er in de reguliere medische wereld heel veel dingen onduidelijk zijn en dat ze veel gewoonweg niet weten, maar zeg dan gewoon dat je het niet weet. En stuur de patient niet met een rustgevend pilletje de deur uit in de hoop dat die dan niet meer komt "zeuren".
Wat klinkt dat verbittert he?
Maar ja, als je lichaam zo 'op' is wordt je het wel eens zat.
Ik heb dus een aantal jaar geleden de HPU test laten doen, nadat ik via internet de site ontdekte. De waarde toen was 0,9. Heb er niet echt iets mee gedaan omdat ik 'drager'ben en dus niet echt ziek.
Maar de klachten worden dus alleen maar erger en dat heeft me aan het denken gezet. Pas geleden het boek gelezen en daarom ben ik nu zoekende.
Ik ben vorige week begonnen met depyrrol, weliswaar de kind versie, aangezien ik eerst moet kijken of ik er op reageer.(dit omdat ik door dit alles, angst-en paniekaanvallen heb ontwikkeld) Vond mijn homeopaat ook beter. Zou ik dat dan straks op kunnen bouwen? En aan welke dosering moet ik dan denken? Ik slikte ook Axium vrouw en Mineral max
maar hij zei dat dat iets te veel zou zijn. Hij had het over het foliumzuur? Weet jij of ik er iets naast kan slikken? De mineral max moet zo en zo omdat ik geen melkproducten nuttig. Maar voor mijn gevoel mis ik meerdere vitamines. Nu neem ik alleen depyrrol 's ochtends en 's avonds Mineral max. Is dat voldoende?
Ik volg al 2 jaar een dieet voor de suiker.(een beetje a la Atkins) en ben inmiddels 10 kilo kwijt. Maar ik ben helemaal niet te zwaar. (nu nog maar 65 kilo/ 175 lang). Je begrijpt dat als ik weer last van mijn maag en darmen heb, verlies ik zo weer een paar kilo. En dat is toch echt niet de bedoeling! Ik ben benieuwd hoe en waar ik de histamine bloedtest (KEAC)kan laten doen want daar zit volgens mij het probleem? heb nu een lijst gekregen(van homeopaat) voor 'voeding beperkt in biogene aminen en histaminevrijmakers, de sterke beperking'.Ken je dat?
Nou, daar wordt ik niet vrolijk van.Hierdoor blijft er echt niets meer te eten over. Ik mag al bijna geen koolhydraten (voor de suiker), geen melkproducten en aanverwanten (voor de lactose), geen vetten (voor de maag, galstenen en lever). Ik zou dan ook niet weten hoe ik dat moet klaarspelen. Heb jij een idee? Moet ik hiervoor naar een dietst?
Tjee, het is alweer zo'n lang verhaal. Ik ga maar even stoppen anders snap je er ook niks meer van.
Later meer. Voor nu groetjes en ik hoop dat we op de goede weg zijn. :D :P :wink:

AnneM
Ervaren met het forum

Berichtdoor AnneM » Do Mar 29, 2012 9:09 pm

hoi Grace,
Ik heb er ook geen verstand van maar als ik jou was zou ik inderdaad een natuurdietist zoeken. Die kan je wel helpen een soort dag/keuzemenu te maken denk ik. En misschien ook een arts die wat testen voor je kan uitschrijven, dan krijg je misschien dat nog wel vergoed. Op de keac site staan ook wel artsen die met HPU bekend zijn.
Nog een tip: als je vindt dat je te dun wordt: het schijnt dat je van gierst snel aankomt, staat in het boekje over HPU. En dat vult ook nog een beetje (in tegenstelling tot groenten, althans dat vind ik).
Succes met de zoektocht!

Grace2
Nieuw in dit forum

Berichtdoor Grace2 » Do Mar 29, 2012 10:54 pm

Hoi AnneM,

Bedankt voor je antwoord. Kan ik zeker gaan proberen.
Hoe gebruik je dat, gierst? Doe je dat in de yoghurt ofzo?
Heb inmiddels via mijn homeopaat een adres voor een "natuur"dietiste gekregen en hopelijk kan zij mij een beetje ondersteunen.
Het is nu wel duidelijk dat ik heel veel klachten van de histamine krijg.
Ben afgelopen week begonnen met een tabletje aerius waardoor ik de histamine'uitbraken' iets in toom kan houden. En ik moet zeggen dat mijn buik een stuk rustiger is. Alleen weet ik nu niet of dit van dit medicijn is of van de Depyrrol, dat misschien nu een beetje zijn werk gaat doen?
Heb jij zelf ook HPU? En zo ja, hoe ga jij daar mee om?
Ben wel blij te lezen dat ik niet de enige ben met al die kwalen. Geeft toch een bepaald gerustellend gevoel dat je begrepen wordt en dat we elkaar op deze manier kunnen steunen en voorzien van tips.
Fijn!
Tot horens.
Groet, Grace

AnneM
Ervaren met het forum

Berichtdoor AnneM » Vr Mar 30, 2012 12:12 am

hoi Grace
Dit staat op internet, stukje van de natuurwinkel. Als ik het zo lees moet je dus wel uitproberen of je er wel tegen kunt.
"Gierst is glutenvrij, snel gaar en licht verteerbaar. Ook al is gierst glutenvrij, mensen met een glutenintolerantie kunnen wel op gierst reageren alsof er gluten in zouden zitten. Zij moeten het om die reden dan óók uit hun glutenvrije dieet laten. Gierst is een zeer veelzijdig graan, heerlijk als aparte graanschotel of gekookt met groenten (bloemkool) erbij, als ovenschotel, als ontbijtpap, verwerkt in taart of cake, als kroket, als toetje, enz. U kookt de gierst in tweemaal zoveel water met een snufje zeezout in 20 minuten gaar."

Als je zoekt op gierst recepten kun je er zo een hele rij van internet halen. Dat zijn wel vaak vegetarische recepten. Wat ik begrijp van HPU, is dat je dan juist niet vegetarisch moet eten, maar je kunt natuurlijk gewoon vlees aan de recepten toevoegen.

Ik heb inderdaad ook HPU, weet het sinds eind december. Ik heb mijn verhaal er ook bij staan en onder behandelingsresultaten vermeld ik regelmatig het verloop. Ik ben nog wel zoekende naar de juiste combinatie van middelen.
Ik vermoed dat depyrrol niet zo snel werkt, maar dat de aerius je reactie op histaminen onderdrukt. Maar misschien dat depyrrol bij sommigen wel snel werkt hoor, dat weet ik niet. Wat ik wel zie in alle verhalen is dat het per persoon erg verschilt. De ene reageert er goed op, de ander niet. Ook je leeftijd speelt mee, hoe erg je tekorten zijn, etc.
En het is inderdaad prettig te weten dat je niet de enige bent.
Groetjes
Anne

Mysteryx
Bekende op het forum

Berichtdoor Mysteryx » Vr Mar 30, 2012 7:37 pm

Ik heb ook een glutenallergie, maar kan gierst wel verdragen.

AnneM
Ervaren met het forum

Berichtdoor AnneM » Ma Apr 02, 2012 8:16 pm

hoi Grace,
Ik lees in het boekje over HPU dat je inderdaad een koper- en ijzervrije multivitamine moet nemen. Ik citeer: 'bij een ernstig tekort van mangaan en zink kan koper zich ophopen in het lichaam.'
En dat kan ook psychische klachten geven.
Verder wordt er ook over histamine eea gezegd. O.a. dat je als je een erg lage histamine spiegel hebt (lager dan 24 microgram/l) dat je op elke stijging reageert. Daar hebben ze een supplement voor, Prohis, dat in feite het gehalte langzaam verhoogt zodat je niet meer zo snel reageert. In dat supplement zit ook zink en foliumzuur e.d., zodat je niet zoveel soorten hoeft te slikken. Maar ik zou dit niet op eigen houtje doen hoor.
Ik zag vandaag dat bovenaan deze site ook een Online Therapeut te 'boeken' is. Misschien is dat een idee, want via dit forum wordt er nauwelijks gereageerd zoals je al wel gemerkt hebt.
Ik probeer eea uit het boekje te halen en dat te laten bevestigen door een arts, maar dat is ook lastig. En om nog op een van je vragen antwoord te geven: je kunt bij het Keac allerlei testen laten doen, maar ik weet niet of je ze vergoed krijgt. Misschien wel als je je via een arts daarnaar laat verwijzen. link: http://www.hputest.nl/test-meer.htm
groetjes
Anne

Floggi
Bekende op het forum

Berichtdoor Floggi » Wo Apr 11, 2012 10:55 pm

Goede en onbevooroordeelde informatie over HPU vind je ook op Wikipedia. In dat artikel wordt ook Keac genoemd.

AnneM
Ervaren met het forum

Berichtdoor AnneM » Do Apr 12, 2012 7:23 pm

hallo Floggi,
Heb je ook links naar goede en onbevooroordeelde informatie over mogelijke andere oplossingen? Het zou leuk zijn als je ook een alternatief geeft, naast erop wijzen dat HPU niet zou bestaan....

Floggi
Bekende op het forum

Berichtdoor Floggi » Do Apr 12, 2012 8:16 pm

Ik wil vooral voor evenwicht zorgen. Zodat alle kanten aan bod komen, en er niet slechts één enkele kant wordt belicht terwijl de rest wordt verzwegen.

Aangezien je op deze site al tonnen aan informatie kunt vinden over HPU, hoef ik die kant niet meer te noemen. De andere (medische) kant werd nog nergens genoemd, vandaar dat ik dat heb gedaan.

Mijn ene link is heel summier. Ik zou nog veel, veel meer links kunnen geven, maar ik vrees dat veel mensen zich dan alleen maar af zullen sluiten.

AnneM
Ervaren met het forum

Berichtdoor AnneM » Vr Apr 13, 2012 6:08 pm

Maar zorg dan ook echt voor evenwicht. Dit is geen link naar medische informatie anders dan die van het Keac, dit is de reactie van het reguliere medische circuit over het Keac. En eerlijk gezegd heeft dat reguliere medische circuit in mijn hele leven erg weinig voor mij gedaan. Niet toen ik te losse knieschijven had (neem maar jaartje rust van turnen) niet met de migraine (je hersenen groeien harder dan je hersenpan, duh) niet met de moeheid (oh nee, het is toch geen pfeiffer) de terugkerende blaasontstekingen (slik maar elke keer na het vrijen een pilletje (troep)), de hypoglycemie, nee dat bestaat niet, dan neem maar een boterham met jam als je je slap voelt. U heeft een depressie en slik maar pilletjes, waar ik om de 2 uur van wakker werd en tegen deuren liep als ik er dan uit ging, omdat die niet goed waren voor de hypoglycemie, oh nee, dat bestaat niet.... etc. etc.
Er zijn vast goede artsen, maar opvallend genoeg zijn dit meestal ook degenen die buiten het reguliere circuit durven kijken. Die niet alleen maar de Bayers sponsoren.

Als je een echte bijdrage wil leveren aan dit forum, kom dan met echte informatie. Kom dan met links naar dé oplossingen voor bijv. bekkeninstabiliteit, voor allergieën, voor hypoglycemie, en noem maar op. Jeweetwel, dat waar degenen op dit forum last van hebben en klaarblijkelijk door het gewone reguliere medische circuit niet bij geholpen worden (een enkeling daargelaten).

Floggi
Bekende op het forum

Berichtdoor Floggi » Vr Apr 13, 2012 8:06 pm

Ik houd mij hier heel, heel erg in. Dat is beter zo, denk ik. Alleen al het enkele feit dat ik het wáág om zelfs maar de mógelijkheid te noemen dat je ook heel anders naar bijvoorbeeld HPU kunt kijken, maakt sommige lezers razend van woede.

Daarom heb ik het maar liever bij één linkje gelaten.

Wat betreft HPU: het is niet zo dat de ene persoon er wel in gelooft, en de andere niet, en dat je gewoon maar uit kunt kiezen welke richting het beste bij jou past. HPU bestaat wel of HPU bestaat niet - we hoeven alleen maar te ontdekken welke van die twee goed is, en welke fout is.

Wat dat betreft is HPU net zoiets als zwaartekracht. Of als die UFO-basis onder het Noordpool-ijs. Zwaartekracht bestaat, zelfs als je er niet in gelooft. Die UFO-basis bestaat niet, zelfs als je er wel in gelooft.

Dat stoort mij eerlijk gezegd aan de houding die ik hier vaak tegenkom. Hier wordt vaak gedacht "die arts gelooft niet in HPU, nou, dan heeft hij het gewoon fout". Alle redenen die zo'n arts heeft voor zijn standpunt worden in één klap van tafel geveegd. Ze worden gewoon ongezien weggegooid.

Dat kun je niet maken, vind ik.

Zo'n arts heeft namelijk redenen om ervan uit te gaan dat HPU niet bestaat. Het gaat om die redenen! Zijn standpunt is slechts een gevolg van die redenen, meer niet.

Als je het dus niet eens bent met zo'n arts - dat kan best, en wie weet heb je gelijk - dan zou het fijn zijn om in ieder geval eens in te gaan op de redenen van die arts. Laat gewoon weten wat er dan fout zou zijn aan die redenen. Dat is de enige manier om het gesprek aan te gaan en om van elkaar te leren.

Terug naar “Jouw verhaal en discussie forum - HPU”