mijn verhaal, zou hpu dan vooral de oorzaak zijn?

Je kan je, als je dat wilt, via dit HPU forum aan de anderen voorstellen. Vertel over je klachten, hoe je precies hebt ontdekt dat je HPU had en wat de gevolgen waren voor jezelf en je omgeving. Jouw ervaringen kunnen anderen helpen hoe ze HPU kunnen herkennen.
AnneM
Ervaren met het forum

mijn verhaal, zou hpu dan vooral de oorzaak zijn?

Berichtdoor AnneM » Ma Feb 13, 2012 11:25 pm

Ik ben Anne, 51, en weet sinds december dat ik HPU heb. Ik ben al begonnen met de resultaten van de behandeling te beschrijven, maar daar hoort ook een stukje historie bij natuurlijk.
Toen ik eerst hoorde dat ik inderdaad positief getest was dacht ik dat het zoiets als hypoglycemie was, wat ik al kende. Na het lezen van het boek 'HPU, en dan' was ik even in de veronderstelling dat je er aardig af kunt komen. Ik had al de hoop weer 'gewoon' te kunnen eten, lekker weer croissantjes en volkoren brood en pasta. Nadat ik echter dit forum had bezocht en alle vragen en verhalen had gelezen, had ik het idee dat dat nog wel eens tegen kon vallen. Jeetje, wat een hoop ellende. En wat heb ik dan nog mazzel gehad.

Voor zover ik weet had ik als kind van een jaar of 9 de eerste verschijnselen. Ik moest toen een jaar stoppen met gymnastiek, omdat ik mijn knieschijven rechtop kon zetten. Na dat jaar rust ben ik weer verder gaan turnen, heb zelfs wedstrijden geturnd, dus dat was aardig in orde gekomen.

Toen ik naar de middelbare school ging (12,13 jaar) kreeg ik migraine. Ik weet niet of het elke vrijdag was, maar ik ging regelmatig vrijdagsmorgens in allerijl naar huis. Ik heb wel eens in het halletje van het treinstation over staan geven als ik niet op tijd thuis was. Ik kon dan een dag geen licht en geluid velen en had een zetpil die meestal ook niet werkte omdat ik er te laat mee was. In de loop van de middelbare school nam de frequentie af, totdat ik het alleen nog precies een week na de turnwedstrijden kreeg, zaterdags tijdens de selectietraining.

Toen ik een jaar of 16,17 was was ik blijkbaar veel moe, want toen ben ik getest op Pfeiffer. Dat was negatief.
Toen ik zou gaan studeren (18j) kreeg ik een zware keelontsteking aan het eind van de vakantie. Ik reageerde niet op de pillen en kreeg toen een penicilline injectie). Ik reageerde daar allergisch op, overal bultjes en jeuk, brrr. Eind van dat jaar zijn toen mijn amandelen eruit gehaald. Ik kon na de narcose nauwelijks reageren, voor mijn gevoel kwam ik helemaal niet bij.

Toen ik midden 20 was, raakte ik op enig moment aan het klungelen met blaasontstekingen. Ik kreeg daar een of andere tetracycline voor, die ik ook elke keer na het vrijen moest nemen. Helemaal fout natuurlijk, achteraf gezien. Vervolgens kreeg ik stofwisselingsproblemen. De huisarts benoemde het als depressie, maar daar wilde ik (nog) niet aan. Ik ging zelf verder zoeken en bleek hypoglycemie te hebben. Van het dieet werd ik erg mager, maar het hielp niet echt. Ik ging toen ook maar in therapie en toen knapte ik wel snel op. Ik was ondertussen ontslagen, meer dan 2 jaar ziek, en zat in de wao. Toen ik opkrabbelde heb ik eerst vrijwilligerswerk gedaan (natuur- en wereldwinkel) en ben na een jaar of 2 weer betaald gaan werken. Ik had de mazzel weer een goede baan te vinden.

In de loop van de jaren had ik ook elke keer weer last van de pil, ik kon bijvoorbeeld niet tegen de 3-fasenpil, daar kreeg ik hele zere borsten van. Ik had weinig last van de ongesteldheid verder, had ook het idee niet zo vruchtbaar te zijn. Ik had ook tussentijdse bloedingen, endometriose. Bij de hypoglycemie had ik eerst ook candidiasis.
Ik bleef ook altijd last van mijn huid houden, wat ik ook probeerde. Ik had geen echte pukkels, maar altijd vlekken, bultjes, exceem, jeuk, etc. De Diane/pil met wat meer mannelijke hormonen hielp ook niet echt.

Tegen de winter, soms oktober al, soms november pas, had ik altijd het gevoel dat ik een paar maanden winterslaap wilde houden. Beh, de feestdagen, ik had er niet zoveel mee. Nu achteraf denk ik, misschien had dat wel voornamelijk met een gebrek aan energie te maken, een gebrek aan levenslust. Ik had er toch niet om gevraagd geboren te worden, dat gevoel bleef ik altijd een beetje houden ook al was ik niet depressief meer.

AnneM
Ervaren met het forum

blijven zoeken

Berichtdoor AnneM » Wo Feb 22, 2012 6:57 pm

Ook al was ik wel weer fit genoeg om te werken, ik bleef toch allerlei klachten houden. Mijn huid vond ik het vervelendst. In de tijd van mijn depressie heb ik ook eens mijn hele rug onder de pukkels gehad. De huidarts schreef een of ander depmiddel voor. Voor mijn gezicht heb ik zoiets ook even gehad, maar ik had gelezen dat je huid er nogal dun van wordt en dat wilde ik niet. Het hielp ook nauwelijks trouwens. Veel middelen en crèmes hielpen ook maar even. In het begin dacht ik dan 'hoi, ik heb het gevonden!' en dan na een maand ofzo werd het weer slechter.

Ik kreeg toen ik begin veertig was schouderklachten. Ik werkte wel veel met computers, maar had eigenlijk nooit last van RSI. Er speelden toen echter ook andere dingen, verhuizing, scheiding, organisatiewijzigingen e.d. Toen de rsi zo goed als over was kreeg ik er een peesontsteking overheen, in dezelfde (rechter)schouder. Die schouder is nu mijn stress-thermometer. Als ik te weinig sport of teveel in dezelfde houding werk en te weinig pauzes neem, speelt ie weer op.

Toen ik een poosje thuis kwam te zitten wegens organisatiewijzigingen was ik bang weer depressief te worden. Ik ging neurofeedback proberen. Ik weet niet of het daardoor komt, maar ik ben die 8 maanden prima doorgekomen. Ondertussen had ik ook brainresponse/quantumresponse ontdekt.
Na 3 behandelingen ben ik zowaar een paar weken gelukkig geweest! Dat had ik nog nooit zo ervaren. Sinds die tijd heb ik niet meer zozeer het gevoel dat het leven niet leuk is. Ik ben daarna af en toe voor een behandeling terug geweest, meestal aan het eind van de zomer als het licht weer ging minderen. Afgelopen jaar was ik aan de late kant ermee en had ik weer wat meer last van de winterdip.

Voor de allergieën en mijn huid deed het helaas niet veel. Ik had last van hooikoorts, kattenharen, huisstofmijt, dennenbomen, gras, etc. Het ene jaar was het erger dan het andere. Ook daarvoor wel eens gewone 'medicijnen' geprobeerd. Maar van antihistaminen werd ik zo slaperig. Eigenlijk hielp afgelopen jaar de klassieke homeopathie het beste. De hoest waar ik de laatste jaren altijd maanden achter elkaar last van had is nu al vrij lang over.
Om te zien of ik nog meer allergieën had heb ik een jaar of 5 terug een voedingsintolerantietest laten doen. En daar bleken o.a. alle gluten bevattende granen voor enige last te zorgen. Ik heb toen een paar maanden glutenvrij gegeten om te kijken of mijn huid ervan zou opknappen, maar dat deed het niet. Omdat ik ooit nooit last had van mijn darmen en ik ondertussen weer wat anders ging proberen ben ik weer gewoon gaan eten. De NAET therapie (allergie eliminatie therapie) was interessant, maar voor mijn gevoel met name een placebo. Ik voelde me er wel goed bij, maar dat was ook maar tijdelijk.

Sinds anderhalf jaar eet ik nu alweer glutenvrij, omdat ik het toch wat langer wilde proberen en omdat ik wel merkte dat ik van gluten af en toe buikpijn had. Dan kon het toch niet helemaal goed voor me zijn dacht ik. Met de klassieke homeopathie voor de allergieën en het glutenvrij eten was ik eigenlijk wel aardig in balans. Totdat ik dus om nog maar weer eens wat anders te proberen met groene smoothies begon. En nu ben ik dus uit balans en lichamelijk ongeveer terug bij toen ik de depressie had, toen ik in de twintig was. Nog zonder depressie gelukkig, maar de behandeling zet tot nu toe nog weinig zoden aan de dijk. Maar dit staat verder onder het onderwerp Behandelingsresultaten.

Gonny † (therapeut)
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Gonny † (therapeut) » Do Mar 15, 2012 7:25 pm

Hallo Anne,

Bij de klachten die je noemt is vaak het hele hormonale systeem van slag.
Bij de huisarts zou je eens kunnen vragen te onderzoeken op progesteron. Ik zie vaak tekorten hiervan bij deze klachten.
Verder vermoed ik ook dat je bijnieren niet optimaal werken (uitputting van de bijnieren) met als gevolg overgevoeligheden, gevoelig voor suiker, gevoelig voor infecties, enz.
Gebruik je al iets van natuurlijke middelen: vitaminen, mineralen ed?
Hoe ziet je voeding eruit? Geef 'ns 'n voorbeeld van 1 dag.

AnneM
Ervaren met het forum

Berichtdoor AnneM » Vr Mar 16, 2012 12:29 am

hallo Gonny,
Bedankt voor je bericht. Het leek wel alsof er niemand meer op het forum kijkt, of althans reageert, dus ik ben blij met je reactie.
Sinds begin januari was ik met Depyrrol begonnen, maar dat ging niet best. Ik heb afgelopen weken contact gezocht met de heer Kamsteeg en nav zijn raad heb ik dat vervangen door Chroom, Bio 3BG, Taurine en Zink. Ik blijk ook vitamine D tekort te hebben en slik dat nu ook sinds een dag of 10.
Voor het oorsuizen probeer ik nu of Ginkgo Biloba iets doet, maar ik heb zelf het idee dat het óf van de hypoglycemie komt óf van het ontgiften. Dat oorsuizen begon namelijk toen ik met die groene sappen begon.
Oh ja, en ik heb nog Cytozyme voor de mogelijke bijnieronderfunctie.
Ik hou overigens onder het andere onderwerp, behandelingsresultaten, een soort dagboek of beter gezegd weekboek bij.

Eten: zo goed mogelijk suikervrij en glutenvrij. Ik bak m'n eigen brood of haal het van de natuurwinkel. Soms neem ik wel 's avonds bij de koffie een stukje chocola, 70% cacao zoals ik ergens op de site las.
Ik neem 's morgens als ik ga werken eerst biogarde yoghurt met glutenvrije muesli. De rozijnen vis ik er op een enkele na uit. Ik neem dan 4 sneetjes brood mee, met kaas (soms geitekaas, soms gewone) en notenpasta. Als ik thuis werk of niet werk dan neem ik tussendoor vaak een rijstwafel of glutenvrije cracker. Ik moet overdag wel moeite doen om regelmatig te eten. Als ik werk vergeet ik het gauw, als ik thuis ben lukt dat beter, maar van dat suikervrije dieet verdwijnt je trek een beetje. 's Avonds wissel ik af. Soms aardappelen, groente, vlees, soms glutenvrije pasta met soort macaronisaus gemaakt van verse ingrediënten, soms maaltijdsoep. Eerder at ik doordeweeks nog wel vegetarisch, maar sinds ik het boekje van Kamsteeg heb gelezen niet meer zo vaak. Soep maak ik van kippen- of runderbouillon (uit potje) en afgelopen week bijvoorbeeld met ui, pompoen, chinese kool, paprika, aardappel, e.d. Of vorige week met kievitsbonen. Ik drink rooibosthee of groene thee met een smaakje. Als ik geen yoghurt neem drink ik karnemelk of rijstmelk. Ik heb 2 weken zonder fruit gedaan om te kijken of het dan verbetert met de hypoglycemie, maar dat valt nog tegen. Ik heb dus gisteren maar weer eens een banaan genomen. Ik begrijp dat citrusfruit de lever wat meer belast, dus de mandarijnen, die ik eerder nog wel nam, laat ik maar even staan. Ik zal weer eens wat appels nemen.

Nou, al weer een heel verhaal. Ik heb geen afspraak meer staan, maar het is misschien inderdaad een goed idee om de hormonen eens te laten meten.

Terug naar “Jouw verhaal en discussie forum - HPU”